Tandem-Programm zur Förderung der fachübergreifenden Zusammenarbeit von Postdoktoranden

Bewilligungen / Grants 2006

Electrical signals as biomarkers in atrial fibrillation - from molecular determinants to bedside application

Bewilligung: 05.04.2006 Laufzeit: 3 Jahre
Das Vorhaben wurde am 04.07.2007 von Magdeburg nach Leipzig umgesetzt.

Atrial fibrillation is an abnormal heart rhythm in which the upper chambers of the heart beat rapidly and irregularly. Synchrony with the ventricles, and consequently pumping efficiency, is lost and the risk for stroke is increased. Atrial fibrillation is an important health issue for Western societies and involves high costs. Although knowledge on the mechanistic basis and treatment strategies have been expanded substantially over the past two decades, knowledge relative to its high prevalence in the general population and the still unsatisfactory management has been slow to progress. The overall objective of this 3-year interdisciplinary project is to identify novel biomarkers from surface electrocardiogram recordings, to relate them with molecular and structural pathologies, and to apply them for monitoring pharmacologic responses to therapeutic interventions.

Herzzentrum Leipzig GmbH
Universitätsklinik, Leipzig
Klinik für Innere Medizin/Kardiologie
Dr. Daniela Husser
Homepage: http://www.herzzentrum-leipzig.de

University of Lund
Department of Electroscience
Dr. Martin Stridh
S-221 00 Lund
SCHWEDEN
Tel.: ++46 46 2224561
Fax: ++46 46 2224718

* * * *

Wayfinding Strategies in Behavior and Language

Bewilligung: 31.03.2006 Laufzeit: 3 Jahre

Ziel des Forschungsvorhabens ist es, ein umfassenderes Verständnis der Heuristiken und Strategien zu gewinnen, die Menschen bei alltäglichen Wegfindungs- und Navigationsaufgaben einsetzen. Heuristiken sind kognitive Faustregeln, die man instinktiv nutzt, wenn eine schnelle Informationsverarbeitung vonnöten ist. Das Tandem-Team geht davon aus, dass vielfältige kognitive Komponenten und Prozesse das Wegfindeverhalten steuern. Um die Parallelen zwischen Sprache und Verhalten genauer zu untersuchen, führt das Team eine Serie von Experimenten in virtuellen Umgebungen durch und vergleicht Navigations- und Sprachdaten mit abstrakten Repräsentationen von Umgebungen. Es wird erwartet, dasss die Versuchsteilnehmer bei zunehmender Schwierigkeit der Aufgabe auf einfachere Heuristiken zurückgreifen und und nicht mehr alle Schritte vollständig kalkulieren. Die zu Grunde liegenden Änderungen der kognitiven Strategien sollten sich dann auch in den sprachlichen Repräsentationen widerspiegeln.

Universität Bremen
Fachbereich 10
Sprach- und Literaturwissenschaften
Thora Tenbrink
Bibliothekstraße 1
Homepage: http://www.informatik.uni-bremen.de/~tenbrink/

Universität Freiburg
Institut für Informatik und Gesellschaft
Lehrstuhl Kognitionswissenschaft
Dr. Jan Wiener

* * * *

Ausstellungsvorhaben "Museen und die Anderen. Ein Wissen-schafft-Kunst-Projekt"

This exhibition project is based on the on-going research project "From imperial museums towards communication centers? The new role of museums as interfaces between science and non-Western societies". The exhibition is scheduled for September 2009 in Berlin-Dahlem at the Ethnologisches Museum der Staatlichen Museen zu Berlin. The project's aim is an artistic approach to the objectives and the results of the research. The artistic medium is photography by Patrik Metzger. The artist will travel to three museums investigated: (1) the Indira Ghandi Museum of Mankind in Bhopal, India, representing a postcolonial Museum for the conservation of Indian cultural heritage, (2) the National Museum for the American Indians in Washington DC, USA, advancing the knowledge and understanding of native American cultures, and (3) the Nubia Museum in Aswan, Egypt, being one of the first community-oriented museums in the Arab world. Following an investigative approach large panoramas as well as photographies of people in and around the museums will be generated. The exhibition is complemented by narratives, explanatory texts, and selected museum objects. An accompanying catalog is envisaged.

Frau Dr. Lidia Guzy

Frau Dr. Susan Kamel

Herrn Dr. Rainer Hatoum

Ansprechpartner:
Frau Dr. Lidia Guzy
Fax.: 030 838-52820
Homepage: http://www.geschkult.fu-berlin.de/e/relwiss/forschung/vw-stiftung/guzy

* * * *